Inspiration – studieturen til kbh
Inden vi fik stillet den præcise studieopgave, skulle vi på
studietur i København, hvor vi besøgte Designmusseum Danmark og Dansk Design
Center. På Designmusseum Danmark så vi
udstillingen Rokoko-mania, som er en udstilling af tøj og genstande fra
rokokotiden, med input fra nutidens designere, som er inspireret af
rokokoperioden. Vi kom også hurtigt igennem smykkeudstillingen Skt. Loye. På Dansk Design Center var der fokus på
bæredygtighed.
Jeg har samlet et lille udvalg af inspiration fra studieturen
Jeg har samlet et lille udvalg af inspiration fra studieturen
Intro – hvad er et smykke?
Som optakt til denne studieopgave lavede vi i grupper en
brainstorm over, hvordan vi synes, definitionen på et smykke skal lyde. I min
gruppe kom vi frem til, at et smykke er pynt, som kun er båret for syns skyld,
det er en genstand, som sidder på eller i individets krop og tøj og den kan
tages af og på. Vi var også alle enige om, at et smykke er med til at vise ens
personlighed ud ad til.
Vi kom ind i en diskussion omkring hårpynt, og hvorledes det
var et smykke eller ”blot” en accessory. Vi bevægede os hen mod den definition,
at det var mængden af similisten, perler og andet *bling bling*, der afgjorde,
om det var et smykke. Men vi nåede ikke helt til enighed i denne diskussion.
Fremstillingsprocessen
Da vi fik at vide, at vores 1. studieopgave skulle være et
smykke begyndte tankemylderet at komme væltende. Det skulle være et unikt
smykke og det skulle være den håndværksmæssige forarbejdning som giver smykket
værdi.
Vi er blevet præsenteret for nogle forskellige teknikker i
forbindelse med fremstillingen af vores smykke bl.a. maskinbroderi, knytning,
savning i akrylplade eller træ, forskellige sno og flette teknikker med
metaltråd. Jeg kom hurtigt i gang med at flette og sno en masse snore uden
rigtig at vide, hvad de skulle blive til. Det som fangede mig var, at man ved
brug af et håndsving kan lave perfekte snoninger af metaltråd, man kan selv
bestemme, hvor tætte de skal være, og de går ikke op, når de først er blevet
snoet. Jeg eksperimenterede og lavede snoninger med samme tråd og med to
forskellige tråde, for at få noget farvespil i snoningen. Jeg lavede en snor af
piskeflet (som Kurt havde vist os), og jeg prøve at flette med fire som jeg
havde gjort da vi knyttede nøgleringe(det er dog væsentlig nemmere at knytte
med bomuldssnor end med metaltråd).
Og så kan fysik/kemilæreren ikke lade være med lige at titte
frem. Metal er opbygget af en masse metalatomer, som sidder i et helt særligt
gitter. Så når vi bøjer fx kobbertråden, ødelægger vi det gitter atomerne sidder
i, så vi danner zigzag-linjer(linje-defekter). Hvor atomerne før lå lige ovenpå
hinanden, er de nu gledet ned mellem hinanden. Det kalder vi at
deformationshærde vores kobbertråd. Atomerne sidder tættere, og kræfterne er
stærkere i bukket, og vi kan derfor ikke rette tråden ud til den oprindelige
gitterstruktur. Hvis vi prøver at rette tråden ud, får vi blot lavet endnu en
linje-defekt ved siden af den første, vi lavede. Man kan også deformationshærde
metal ved at banke på det. Denne deformationshærdning er årsagen til, at en snoning ikke snor sig op, når man slipper den.
Starten til piskeflet |
Næsten færdig piskeflet |
Så stod jeg der med alle mine snoninger og fletninger og tænkte; hvad nu? Jeg ville gerne lave et smykke, hvor jeg kunne bruge de forskellige snoninger og fletninger og sætte dem sammen og skabe en helhed. Jeg fik ideen at lave en blomst, hvor hver snoning/fletning kunne udgøre et kronblad. I udstillingen Rokoko-mania var der mange genstande med blomster, bl.a. et spejl, et bord, vifter, smykkeskrin, diverse kjoler, veste og stoffer. Jeg synes dog, at der var lidt for stor forskel på, hvor meget en af snoningerne fyldte i forhold til piskefletningen, derfor fik jeg den ide, at kronbladene skulle være dobbelte, der hvor snoningerne skulle være.
Skitse til blomst |
Skitse med alle delene på |
Derefter gik jeg i gang med at tilpasse mine snoninger til
formen på min blomst. Min skitse var lige lille nok, så blomstens blade blev en
smule større, end de var på skitsen. Så stod jeg der med alle mine enkelte
blade og spekulerede på, hvordan jeg kunne få dem sat sammen. De
løsningsforslag jeg kom på, var at lime dem på en metalplade et efter et, binde
alle bladene sammen med metaltråd eller sy bladene sammen med sytråd. Ideen med
metaltråd blev hurtigt smidt væk, da blomsten ville blive meget tyk på midten.
Jeg valgte, at sy alle bladene sammen med sytråd, da jeg troede, det ville være
nemmest at lime midten af blomsten på bagefter. Midten af blomsten klippede jeg
med en metalsaks og sleb den med sandpapir, for at få et mere rustikt look og
for at fjerne nogle små pletter, som var på kobberpladen
Kronbladene satsammen med sytråd |
Midten af blomsten blev limet på med tokomponentlim, ikke
uden problemer. Jeg kunne ikke nøjes med et meget tyndt lag lim, da min
overflade på kronbladene var en smule ujævn, og samtidig skulle jeg have meget
vægt oven på mit smykke, mens det limede. Jeg kom derfor frem til at det var
nemmest at lægge mit smykke under en huggeblok.
Mit smykke under huggeblok |
Så langt så godt, jeg har fået lavet min blomst, spørgsmålet
var bare, hvilket slags smykke den skulle være. Jeg vaklede lidt mellem om
blomsten skulle sættes på en hårbøjle eller en brochenål. Jeg valgte
brochenålen, da vi under vores gruppearbejde – hvad er et smykke? – havde
diskussionen om hårpynt var et smykke, og det mente jeg ikke rigtig, at det
var. Så derfor ville det være meget modstridende, at jeg lavede et smykke, som
jeg egentlig ikke selv mente, var et smykke!
Brochenålen blev limet på med det dobbeltklæbende tape, som
sidder på nålen allerede. Og den er nu klar til brug, enten som pynt på et halstørklæde
eller sjal, eller som lukkemekanisme til fx en bolero.
Undervisningsforløb med smykker
Jeg synes, ideen med en tidsalder er spændende at arbejde
med, når man skal arbejde med smykker i undervisningen. Jeg ville nok vælge at
lave et tværfagligt forløb med historie omkring emnet vikingetidens smykker. Jeg
forestiller mig, at eleverne i historietimerne bliver præsenteret for historier
og billeder af smykker og symboler og lærer om, hvordan folk levede i
vikingetiden, hvilke store begivenheder der var i vikingetiden osv. I
materieldesign skal de have billederne med fra historieundervisningen, så de
får knyttet de to fag sammen. Derudover bliver de præsenteret for materialer,
som blev brugt den gang; lædersnor, metaltråd, perler, træstykker, og de skal
præsenteres for forskellige teknikker, fletning, støbning osv. Eleverne skal
lave moderne smykker, som er inspireret af vikingetidens teknikker, materialer
og/eller symboler.
Eleverne skal først lave skitser af de eller de smykker, de
kunne tænke sig at lave (og derefter vælge det endelige). Eleverne skal lave
skitser, fordi de skal kunne vise og beskrive de tanker og ideer, de har. Inden
de laver deres smykke, skal de have et billede/skitse af, hvad de arbejder hen
i mod. Der er mulighed for at arbejde med detaljer og udtryksformen, når
smykket stadig er på tegnebrættet. Den øvelse vi lavede, hvor vi valgte et
smykke og skulle forstørre en detalje, var god da man får øje på noget, som
måske ikke var i fokus på det valgte smykke. Jeg vil dog bruge billederne fra
historieundervisningen som inspiration, i stedet for elevernes egne smykker.
Der skal være nogle faste rammer i forhold til hvilke
materialer, eleverne kan vælge at arbejde med. Det vælger jeg, fordi
materialerne skal passe til temaet om vikingetiden, og fordi det er nemmere for
læreren at have fokus på bestemte materialer til bestemte projekter. Eleverne
skal dog selv kunne vælge, om de vil lave armbånd, halskæde, broche osv. Ud fra
de erfaringer jeg selv har fået fra dette forløb med smykker, mener jeg, at det
vil være meget overvældende for eleverne at få frit spil med hensyn til
materialer og teknikker i et forløb om smykker.
Dette forløb om vikingetidssmykker kunne sluttes af med en
lille fernisering for forældre, hvor de kommer ud på skolen og ser elevernes
smykker og evt. nogle produkter fra historieundervisningen. Jeg synes, det er en god måde at få inddraget
forældrene i eleverne arbejde i materieldesign/håndværk og design/ håndarbejde
og sløjd. Og så elsker eleverne at vise deres kreationer frem!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar