Jeg skal i min praktik have et hold 5. klasseselever i
sløjd, hvor jeg har besluttet, at vi skal lave en hylde med hyldeknægte. Det er
min idé, at eleverne med dekupørsav skal save et mønster, de selv har designet
og derved give deres hylde deres eget præg.
Jeg skulle selvfølgelig igennem samme proces, som jeg vil
udsætte eleverne for. Og her er min hylde...
Jeg startede med at finde ud af, hvor stor hylden ca. skulle
være. Og kom frem til at en dybde på 20 cm, en bredde på 50 cm og en højde på
30 cm ikke var helt skidt. Hyldeknægtene skulle være 20cm*20cm, så jeg tegnede
en skabelon og klippede den ud i pap.
Jeg skulle bruge noget krydsfinér på ca. 9 mm, da det ikke
skulle være for tyndt, desværre var der kun tynde plader i værkstedet. Men
heldig som jeg var, havde Kurt en plade stående på sit hemmelige lager... Og
min hylde var redet!
Jeg savede en stribe at pladen, som skulle bruges til
hyldeknægtene. Derefter tegnede jeg mit design over på pladen, borede huller og
begyndte at save med den elektriske dekupørsav.
Da hyldeknægtene var savede blev de slebet, så savede jeg selve
hylden og bagstykket, så skulle de slibes... Og så kommer problemet... Hvordan
pokker skal jeg få det sat sammen, så det bliver en hylde???
Her er min løsning: Man spænder den ene hyldeknægt op i
høvlebænken, og får stablet nogle remedier ovenpå hinanden, som kan holde
hylden, mens den bliver limet og sømmet på(i dette tilfælde var det nok med en
kasse, en stor træklods og et foldet papir).
Og nu til næste problem.. Hvad så med den anden side?? Det
blev lidt mere avanceret, da hylden ikke kunne være over høvlebænken samtidig
med at den anden hyldeknægt er spændt op. Derfor måtte jeg bygge et tårn ved
siden af høvlebænken, som hylden kunne
ligge på.
Og det lykkedes jo
På min praktikskole er der kun en elektrisk dekupørsav og
nogle håndsave. Eleverne skiftes til at bruge den elektriske sav og ellers håndsavene.
Jeg har lavet en arbejdsbeskrivelse, det er den første del. Når eleverne har
lavet det første, får de valget mellem at male det øverste af bagstykket eller
skære ud med saven (det er min plan at lave arbejdsbeskrivelser til disse, men
nu må vi se). Hvis der ikke er tid kommer deres hylde til at have samme
bagstykke som min hylde. Hvis der er meget tid, eller nogle eleverne er
ekstremt hurtige, kan de sætte kroge under hylden.
Hvor er den fin. Held og lykke med projektet. Håber det går dig godt.
SvarSletKh Mille