I min praktik skal jeg filte med et hold af 4. klasseselever. Da praktikken ligger op til jul, har jeg valgt, at de skal filte
julepynt.
Mit mål er, at de når at filte en nisse og et juletræ hver. Da jeg ”kun” har 4 dobbeltlektioner, mener jeg, at det er et overskueligt og realistisk mål, . Den sidste gang forestiller jeg mig skal bruges til at få
syet nissen sammen og sat perler og stjerne på juletræet.
Nisse
Denne nisse består af en lille filtkugle til næsen, en stor
filtkugle til hoved og en hue. Huen er filtet efter samme metode som den grå
pung, nemlig uden på en skabelon af mælkekarton. Den store kugle er filtet uden
om en kerne af skumvaskeklude, og gjort lidt flad i bunden.
Filt er et meget taknemmeligt materiale at arbejde med, da man kan arbejde på projekter over længere tid. Forstået på den måde, at hvis eleverne ikke bliver færdige med deres projekter inden timen slutter, skal projektet bare skylles fri for sæbe og lægges til tørre, i næste time kan eleverne filte videre ved at putte sæbevand på igen.
Da alle dele var
tørre syede jeg næsen fast på hovedet, og nissehuen sidder løst på hovedet.
Det er en simpel, sød og sjov nisse, hvor eleverne får prøvet kræfter med to forskellige filteteknikker, at filte en kugle og at filte noget rummeligt ved brug af en skabelon.Juletræ
Jeg startede med at forme en kegle af skumvaskeklude, uden
på keglen lagde jeg grøn uld, så det dækkede skumkludene.
Så rullede jeg det ind
i gardisette for at holde på ulden i starten af filteprocessen.
Jeg dyppede det
ned i sæbevandet og begyndte at filte. Da filten var blevet lidt fast, tog jeg
gardisetten af og filtede videre uden.
Da juletræet havde den ønskede størrelse
og fasthed, skyllede jeg sæben ud af det og lod det tørre. Til slut
limede jeg perler på træet og en stjerne i toppen med en limpistol.
Jeg brugte
limpistol, da sekundlim opløste palietstjernerne, og lim fra limpistolen er
dejlig nemt at arbejde med. Dog skal man være varsom, når elever skal bruge
limpistol, da den bliver meget varm.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar