onsdag den 1. maj 2013

Nøgleringe i læder

Så fik vi lov at arbejde i læder. Jeg havde planer om at skulle fremstille et etui til en jagtkniv, og da kniven ikke var kommet over til mig endnu, begyndte jeg på nøgleringe i læder.


Jeg havde lavet en skabelon i papir, som jeg ved hjælp at en syl overførte til min læderrest, jeg havde fundet.

Med en hobbykniv skar jeg læderet ud i den form jeg ønskede.

I midten skar jeg en revne, som læderet skulle "vendes" igennem, så det kan sidde fast om en nøglering.


Da det hele var såret ud og jeg var sikker på at nøgleringen kunne "vendes", gav jeg læderet læderfedt, lod det trække ind og tørrede det overskydende fedt af.

Her ses det færdige resultat.

 
Jeg fik dog lige lyst til at forsøge mig med en anden form.

 
Det er efter samme princip, men i stedet for et hjerte prøvede jeg med en trekant, og i stedet for den rundt form blev den mere kantet.

Formen gjorde den væsentlig nemmere at skære ud, fordi jeg kunne bruge linealen til alle sider og fik derfor et mere lige og præcist snit end på de første. 

Dagens resultat var disse tre nøgleringe.

1 kommentar: