mandag den 26. november 2012

Hylde til praktikken


Jeg skal i min praktik have et hold 5. klasseselever i sløjd, hvor jeg har besluttet, at vi skal lave en hylde med hyldeknægte. Det er min idé, at eleverne med dekupørsav skal save et mønster, de selv har designet og derved give deres hylde deres eget præg.  

Jeg skulle selvfølgelig igennem samme proces, som jeg vil udsætte eleverne for. Og her er min hylde...

Jeg startede med at finde ud af, hvor stor hylden ca. skulle være. Og kom frem til at en dybde på 20 cm, en bredde på 50 cm og en højde på 30 cm ikke var helt skidt. Hyldeknægtene skulle være 20cm*20cm, så jeg tegnede en skabelon og klippede den  ud i pap.

Jeg skulle bruge noget krydsfinér på ca. 9 mm, da det ikke skulle være for tyndt, desværre var der kun tynde plader i værkstedet. Men heldig som jeg var, havde Kurt en plade stående på sit hemmelige lager... Og min hylde var redet!

Jeg savede en stribe at pladen, som skulle bruges til hyldeknægtene. Derefter tegnede jeg mit design over på pladen, borede huller og begyndte at save med den elektriske dekupørsav.




 
Da hyldeknægtene var savede blev de slebet, så savede jeg selve hylden og bagstykket, så skulle de slibes... Og så kommer problemet... Hvordan pokker skal jeg få det sat sammen, så det bliver en hylde???

Her er min løsning: Man spænder den ene hyldeknægt op i høvlebænken, og får stablet nogle remedier ovenpå hinanden, som kan holde hylden, mens den bliver limet og sømmet på(i dette tilfælde var det nok med en kasse, en stor træklods og et foldet papir).


Og nu til næste problem.. Hvad så med den anden side?? Det blev lidt mere avanceret, da hylden ikke kunne være over høvlebænken samtidig med at den anden hyldeknægt er spændt op. Derfor måtte jeg bygge et tårn ved siden af høvlebænken, som hylden  kunne ligge på.

Og det lykkedes jo  

På min praktikskole er der kun en elektrisk dekupørsav og nogle håndsave. Eleverne skiftes til at bruge den elektriske sav og ellers håndsavene. Jeg har lavet en arbejdsbeskrivelse, det er den første del. Når eleverne har lavet det første, får de valget mellem at male det øverste af bagstykket eller skære ud med saven (det er min plan at lave arbejdsbeskrivelser til disse, men nu må vi se). Hvis der ikke er tid kommer deres hylde til at have samme bagstykke som min hylde. Hvis der er meget tid, eller nogle eleverne er ekstremt hurtige, kan de sætte kroge under hylden.

1 kommentar:

  1. Hvor er den fin. Held og lykke med projektet. Håber det går dig godt.
    Kh Mille

    SvarSlet