søndag den 16. september 2012

Bogstav udskåret med dekupørsav




Jeg havde hjemmefra printet nogle bogstaver ud, som jeg gerne ville skære ud i træ. Jeg havde besluttet at save bogstaverne A – B – C, da jeg synes, det kunne være en god dekoration på min lille kusines værelse. Jeg begyndte med bogstavet A, jeg klippede det ud og limede det på et stykke tykt krydsfiner.

Jeg borede et hul med et søjlebor i træstykket der, hvor hullet i A’et skulle være. Dette gjorde jeg fordi, dekupørsaven ellers ikke har et sted at starte. Jeg brugte den elektriske dekupørsav til at lave hullet. Jeg tog klingen af saven og puttede den igennem det borede hul, hvorefter jeg spændte den fast på maskinen igen. Det var virkelig svært at styre saven til at begyndte med, men jo mere man savede, jo nemmere blev det at styre den. Da hullet i A’et var savet, tog jeg klingen af igen, for at få bogstavet ud af saven.


Derefter savede jeg det nederste af A’et ud. Og fortsatte med en løvsav, så andre fik mulighed for at prøve den elektriske dekupørsav.  Da jeg savede med den elektriske dekupørsav blev træet nærmest brændt og lugtede en del. Det var nok en kombination af en meget fin klinge og et meget tykt stykke krydsfiner. Men en anden gang er det nok bedst at bruge et lidt tyndere stykke krydsfiner.

 

 
 
 

Kurt viste, hvordan man kunne bruge båndsaven til at skære bogstaver ud, som ikke er helt lige. Så stod jeg med et A, som bare skulle slibes med sandpapir, så var det så godt som færdigt. Da det var færdigt, skulle jeg finde på noget nyt at bruge A’et til, fordi jeg ikke ville save B og C ud. Jeg fik idéen at skrue en aluminiumsplade under A’et, så det kunne bruges som bogstøtte. Aluminiumsplan skulle klippes rund i hjørnerne og files, så den ikke ville ridse reolen.

 

 
 
 
 
Jeg malede A’et hvidt og skruede det fast på aluminiumspladen, hvor jeg i forvejen havde boret to huller og lavet fordybninger, så skruen ikke ville stikke ud på undersiden. For en sikkerhedsskyld satte jeg seks gummedutter under pladen, både for at den ville stå bedre fast og for at mindske risikoen for, at den ridser reolen.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar