fredag den 14. september 2012

Knage, kniv med skede og næsten færdig smørekniv



Snit en kniv


Den første teknik, vi skulle prøve kræfter med, var snitning. Vi skulle snitte et knivskæfte af friskt træ fra rødellen. Vi skulle arbejde med friskt træ, da det er anderledes og nemmere at snitte i end tørt træ.

Vi savede et stykke (ca. 20 cm.) af det tre, som Kurt havde fældet. Derefter flækkede vi det, ved brug af en økse og en træhammer, i fire stykker.

Inden knivbladet kunne bankes ned i træet til skæftet, skulle enden af bladet, anglen, slibes spids.
Når anglen skal bankes ned i træklodsen, er det vigtigt, at den følger årene i træet, da træet ellers flækker. For ikke at skære sig på knivbladet, mens man snitter, folder man et stykke gaffatape omkring. Når man snitter, snitter man som hovedregel væk fra sig selv og holder albuerne ind mod kroppen. Det sikrer, at man ikke snitter i andre, at man har den bedste arbejdsstilling og bruger færrest kræfter.

Skeden laves af birkebark.

 

 

Knage


 Af den friske rødel klippede jeg med en grensaks et stykke med to sidegrene. Med en høvl gjorde jeg siden uden grene plan, jeg snittede de afklippede flader runde ved brug af en snittekniv. Til sidst borede jeg to huller som skulle bruges ved ophængning.

Jeg valgte at beholde barket på da jeg synes det er pænt og ville passe godt til den hvide væg, som den hænger på.

 

 

 

 

Smørekniv


Der begyndes som ved fremstillingen af knivskæfte, men i stedet for at dele klodsen i 4, deles den yderligere, til man får en blok i en passende tykkelse til en smørekniv. Man kan også bruge snittebænken til at gøre klodsen tyndere.

Jeg tegnede formen, som jeg ønskede, kniven skulle have og begyndte at snitte. Det er ikke hele klodsen, som bruges til kniven, men jeg saver det ikke væk endnu, da det er godt at holde i. Undervejs bruger jeg snittebænken til at gøre min kniv tyndere og tyndere, til den får en passende tykkelse. Jeg slutter af med at slibe den med sandpapir.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar