søndag den 16. september 2012

Indkøbsnet med lomme






 
 
Vi skulle øve os i en betjene en symaskine og lære at sy. Hvilket i mit tilfælde var ret godt, da jeg ikke har syet så meget, siden jeg selv havde håndarbejde i folkeskolen. Vi kunne vælge at lave en makeuppung/pengepung/penalhus eller et indkøbsnet, jeg valgte indkøbsnettet og gik i gang med at måle det stof op, som skulle bruges.  

 
 
 
I indkøbsnettet skulle der være en lomme. Jeg valgt, at lave en lomme med lynlås, som blev lavet efter samme opskrift som penalhuset. Det var lidt besværligt at sy en lynlås i, men det var besværet værd, da resultatet blev ret godt, og jeg skal ikke være så nervøs for, at mine ting falder ud af lommen.

 
 
Jeg havde valgt noget mørkeblåt stof til mit net, men jeg synes, det ville blive en smule kedeligt, hvis hele nettet var ensfarvet, derfor fandt jeg noget andet bomuldsstof med forskellige runde og blomstrede motiver. Jeg fandt et rundt motiv i grønne og blå farver, som passede til den mørkeblå farve på nettet og de mørkegrønne hanke. Jeg klippede det (efter jeg havde fået lov af Mette) ud, og brugte applikation (se indlæg om applikation) til at sy det fast på forsiden af mit net, inden jeg syede mine hanke på.

 Derefter syede jeg hanke og inderkanter på mit net. Jeg strøg det, så folderne var rigtige, og så jeg havde så meget stof som muligt til rådighed, da jeg skulle bukke kanterne rundt og sy lommen fast på indersiden. Så var det tid til at sy nettet sammen i kanterne.

 
 
 
 
 
 
 
 

Da nettet var syet sammen skulle der syes en lille fold i bunden, så nettet blev fladt i bunden, som for eksempel en indkøbspose af plastik. Efter denne fold var syet, klippede jeg alle tråd-ender af og vendte nettet om, så den rigtige side vendte ud af.  Mit indkøbsnet var nu færdigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar